Jumaat, 27 Mac 2009

JANGAN makan makanan mentah seperti sushi

Diambil dari Fuiyoh!

Inilah akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah, dsb). Nama orang ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya.

Jadi, BAIK JANGAN MAKAN SUSHI & SASHIMI & SEMUA YANG MENT dAH!!!

Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunya didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu





RUANG DIATAS DIKOSONGKAN SEBAB IA SEBENARNYA MEMPUNYAI GAMBAR KEPALA SHITO FUJIWA YANG SUDAH DIBEDAH YANG TIDAK SANGGUP SAYA PASTEKAN DISINI JADI BAGI YANG BERANI CUBA CARI DI BLOG DIBAWAH.

Sebenarnya artikel ini di copy dari blog 'KESIHATAN IBNU ABBAS' untuk maklumat lanjut tentang bahaya makanan mentah seperti sushi silah cari di BLOG itu dan buat orang malaysia terutama orang pantai timur berhati- hatilah dengan makanan mentah seperti belacan,cencaluk dan berudu yang tidak di masak.

Tiada ulasan: